Tyresö kyrka är en vacker sådan och kallas för en salskyrka. Den är gjord av rött murtegel och byggdes mellan 1638 och 1640 på uppdrag av Gabriel Oxenstierna som var en friherre. Kyrkan var tänkt som en plats för släkten Oxenstierna att begravas samt som slottskyrka till närliggande Tyresö slott. Idag används kyrkan till dop, konfirmation, vigsel och begravning samt andra högtider som firas. Idag har kyrkan i Tyresö och de personer som arbetar där många internationella samarbeten med andra som också strävar efter en värld utan krig, fattigdom och hunger.

Unga väljer bort kyrkan

unga väljer bort kyrkan, visar statisk som görs över hur många unga som konfirmerar sig. Konfirmationen är en bekräftelse av dopet och var något som var nästan självklart på 70-talet när cirka 80 procent av alla ungdomar konfirmerade sig. Under 2015 var procentsatsen nere på 27 procent. Förr ansågs konfirmationen vara ett kliv in i vuxenvärlden men traditionen har för många förlorat sin betydelse. Edvard Jaegtnes, en 14-åring från Blekinge tror att många ungdomar inte vill att Bibeln ska ta så stor plats som den gör idag. Han säger att ungdomar inte tror på det som står i Bibeln men ändå har idéer och tankar om religion.

Tyresö församling och konfirmation

Tyresö församling har som mål med konfirmationen att utrusta ungdomar med bra redskap för att kunna leva i världen. Under tiden som man konfirmeras hoppas församlingen att man kommer att hitta mod och styrka samt att se att alla människor är värdefulla. Dessutom vill man med konfirmationstiden ge kunskap om andra livsåskådningar och att man kan se den kristna tron i relation till dessa och ha respekt för alla människors övertygelser. Tyresö församling erbjuder resor till både Italien och England som en del av konfirmationstiden. I Italien får man bo i kloster för att få den upplevelsen och i England ingår besök till Church of England.