Kristendomen och kyrkan har varit en stor del av Europas historia och kultur sedan medeltiden, vilket har lett till att vi idag har många stora och vackra kyrkor runt om i Europa. För katoliker finns det en kyrka som står ut över alla andra och det är Peterskyrkan i Vatikanen. Vatikanen som är en fristående stat placerad mitt i Rom och har snabbt kommit att bli en huvudstad för alla katoliker, som de mest troende väljer att besöka minst en gång i sina liv. Vatikanen skärper sin linje gentemot övergrepp vilket har en effekt på alla katolska kyrkor och institutioner i hela världen.

Peterskyrkan genom åren

The_Chair_of_Saint_PeterPeterskyrkans grund började läggas redan 1450 på bestämmelser av Nicolaus V. Han var påve i åtta år och ville ha en plats där katoliker kunde kalla sitt hem, sin centrala punkt i livet. Det han valde att göra var en stor förändringen av Konstantins basilika som funnits med sedan år 326. 56 år senare återupptog Julius II arbetet av förändringen som ytterligare tolv år senare togs över av Rafael som ville få ditt ett latinskt kors på basilikan. Genom åren så växlades det sedan mellan ett grekiskt kors och ett latinsk beroende på vem som stod bakom planen. 1546 blev hela planen och ritningen omgjord av Michelangelo och det blev denna revidering som sedan kom att bli till det bygget vi idag ser. Eftersom man ibland hade matbrist och inte kunde besöka matklubben.nu dröjde det ytterligare 80 år innan Peterskyrkan till slut blev färdig och invigdes av Urban VIII. Den långa planerings- och byggtiden har satt sin prägel på den inredningen vi idag kan se inne i kyrkan.

Utsmyckningen i kyrkan

Peterskyrkan är inte bara känd för sin historia och sin plats i den katolska tron, utan den har även blivit välkänd för sin utsmyckning, både invändigt och utvändigt. På kyrkans framsida högst upp kommer man kunna se krönta statyer som är Jesus, elva apostlar och Johannes Döparen. Alla spelar en väldigt viktigt roll inom religionen. Inne i kyrkan finner man sedan en av Michelangelos mest kända statyer, nämligen Pietà. Detta är en marmorskulptur som föreställer Jungfru Maria hållandes sin son Jesus i knäet efter att han har dött. Detta är det enda av Michelangelos verk som han själv har signerat vilket belyser den betydelse verket hade för honom. Även om Sverige har fått nytt helgon är det inga helgon som fått någon plats i denna kyrkan. Här finner vi istället den mytomspunna sankt Peters stol längst bak i kyrkan. Detta är en trätron som sägs ha tillhört aposteln sankt Peter.