Kyrkan har funnits i Sverige i ungefär 1000 år och har påverkat både Sverige och västvärlden mycket. Vad tror man på i svenska kyrkan?

Judendom och kristendom

Kristendomen komma från judendomen. Judar läser Gamla testamentet, medan kristna läser både Gamla och Nya testamentet – alltså både delarna i bibeln. Enligt bibeln är judarna ett utvalt folk av Gud och de fick landet Israel efter att de varit slavar i Egypten. Dagens judiska Israel, som är samma geografiska plats som den som israeliterna bodde i för över 2000 år sedan, fick judarna efter andra världskriget och förintelsen. Omvärlden kände att de stod i skuld till judarna efter nazisternas försök till utplåning, och de fick ”tillbaka” landet de hade för länge sedan.

Det som skiljer judar och kristna åt är hur man ser på påsk och Jesus. När vi tänker på påsk blir det mycket godis, ägg och god mat, roliga saker som partykungen erbjuder till Påsk 2019: snygga fjädrar, godis och dräkter. Men ursprunget till vårt påskfirande är faktiskt vad som hände för 2000 år sedan i Jerusalem. Enligt judendomen ska det komma en Messias, en räddare, som ska hjälpa judarna – och det finns judar som fortfarande väntar på det idag. Många ansåg då att Jesus, som dog på ett kors, är Messias. Enligt kristendomen uppstod han – han blev levande igen efter döden – och de som började tro på honom började kallas kristna. De första ”kristna” var judar, men efter ett tag blev det nästan bara ickejudar som var kristna. Kristendomen spreds sedan från Mellanöstern till Europa och har påverkat vår världsdel mycket.

Högtider – livet igenom

De två största högtiderna inom kristendomen, och svenska kyrkan, är julen och påsken. I svenska kyrkan firar man att Jesus föddes på julen och sedan dog och uppstod under påsken. Det finns också fler högtider, som pingst och kristi himmelsfärdsdagen. Det är inte bara svenska kyrkan som firar dessa högtider, utan det gör kyrkor över hela världen.

Det är också många som väljer att gifta sig i kyrkan, även om de kanske inte går i kyrkan vanligtvis. Att gifta sig i en vacker kyrka gör att dagen känns högtidlig och speciell, och att löftena som ges är viktiga. Det är också många som väljer att döpa sina barn i svenska kyrkan – barnet får ett namn och blir välsignat. Många tonåringar konfirmerar sig också i svenska kyrkan. Under konfirmationen är det vanligt att åka iväg på en resa till Auschwitz, koncentrationslägret i Polen, där många judar dog, för att ge de unga en värdig och respektfull människosyn – och för att förintelsen inte ska glömmas. Slutligen är det också många som begravs i svenska kyrkan. Under begravningen får anhöriga ta ett sista farväl. Enligt svenska kyrkan finns det en himmel och för många kan det kännas som en tröst i sorgen.