För många kristna som vill flytta utomlands kan det kännas tryggt att flytta till en ort där svenska kyrkan finns representerad. Där finns ett sammanhang man känner igen, en gemenskap att lätt komma in i, hjälp att få när man behöver det och en möjlighet att få prata svenska. Den svenska kyrkans utlandsförsamlingar finns på lite mer än 40 olika platser runt om i världen. Det finns också många platser där man inte har en församling, men där det finns en svensk präst och hålls gudstjänster på svenska.

Ibland vill man besöka en svensk församling i utlandet för att vara en del i gemenskapen och för att gå på gudstjänster. Andra besöker enbart prästen när något lite mer ovanligt inträffar, till exempel vid en personlig kris, begravning, dop, bröllop eller när man behöver lite vägledning i livet. Att ha en svensk församling i närheten känns som en trygghet och därför kan man utgå från var svenska kyrkan i utlandet håller till när man letar efter bostad. Via https://www.mowido.se/ hittar man lätt sin drömbostad i utlandet. Bland de mest populära länderna på Mowidos hemsida syns Spanien, Frankrike och Italien. Till stor del är det kustnära semesterorter som lockar. Och där vi svenskar finns, där finns också kyrkan.

För många är Teneriffa ett drömresmål och om man vill flytta dit permanent eller enbart ha en bostad för semesterboende, finns det flera alternativ. Den svenska församlingen på Teneriffa har omkring 50 000 besökare per år. De flesta som kommer dit är äldre personer som bor på Teneriffa över vintern och återvänder till Sverige när det börjar grönska här. Högsäsongen för kyrkan där är alltså under vintern, då de kan ha över 100 besökare på en gudstjänst. De ordnar också många familjegudstjänster och andra barnfokuserade aktiviteter, så det är inte enbart för de äldre. Många som besöker gudstjänsterna är personer som inte nödvändigtvis går i kyrkan när de är i Sverige. Församlingen får också besök från till exempel ungdomar som åkt dit för att säsongsarbeta, men som av olika anledningar stött på problem. Det kan vara att de blivit av med jobbet i förtid, fastnat i drogmissbruk eller blivit av med sina pengar. Då blir den svenska församlingen en trygg punkt som kan hjälpa dem rätt igen.

Personal från svenska kyrkan i utlandet – främst präster och diakoner – besöker också människor i utsatta positioner, till exempel de som hamnat på sjukhus eller i fängelse i utlandet. För dem blir kontakten med någon som är svensktalande och samtidigt hemmastadd i landet en trygghet. Man kan också välja att besöka en svensk församling utomlands för att få döpa, konfirmera eller gifta sig där. Att välja att konfirmera sig utomlands kan för en tonåring bli som en kombinerad språkresa och konfirmation, där man med svensk personal omkring sig samtidigt lär känna en annan kultur och ett annat språk.