Påven är som de flesta känner till den katolska kyrkans högste ledare. Den nuvarande påven har tagit namnet Franciskus, men föddes som Jorge Mario Bergoglio i Buenos Aires i Argentina. Som överhuvud för den katolska kyrkan skulle påven normalt inte ha något med Svenska kyrkan att göra, som ju är en evangelisk-luthersk folkkyrka. Men inför femhundraårsjubileet av reformationen i Sverige kommer påven ändå att besöka vårt land, för att företräda den katolska kyrkan då både den evangelisk-lutherska och den katolska kyrkan uppmärksammar den forna övergången från katolicismen i Sverige.

Besöket kommer att ske i Lunds domkyrka den 31 oktober 2016. Att man firar reformationen på just denna dag beror på att den 31 oktober år 1517 traditionellt anses vara den dag då Luther spikade upp sina teser på kyrkporten till Wittenbergs slottskyrka. Att besöket inte sker år 2017, utan år 2016, beror på att reformationsåret inleds då.Pope_Francis_in_March_2013

Att besöket ska ske i just Lund, och inte någon annan svensk stad, beror på flera anledningar. Vatikanen och Lutherska världsförbundet har gemensamt beslutat att detta högtidlighållande ska ske i just Lund. Det motiverar de bland annat med att Lund representerar en kristen närvaro på tusen år inte bara efter reformationen, utan före reformationen, och med att det Lutherska världsförbundet bildades i Lund för knappt 70 år sedan.

Påvens besök i Sverige blir kortlivat, då det, som det ser ut nu, endast kommer att vara över en dag. Huvudpunkten på hans program i Sverige är en gemensam gudstjänst i Lunds domkyrka. Han kommer också att delta i ett antal övriga arrangemang tillsammans med ledningen för Lutherska världsförbundet, men dessa har ännu inte planerats. I samband med dessa högtidligheter kommer påven också att träffa företrädare för en rad kyrkor och samfund, både svenska och internationella.

Kyrkbänkar är som regel knappast bekväma – de hårda träbänkarna brukar efter någon halvtimme ge ganska rejäl träsmak. Om man har suttit en längre stund i kyrkan, på gudstjänst, ett bröllop, en begravning, eller som i det här fallet, ett påvebesök, kan det därför vara skönt att komma hem till en riktigt mjuk och bekväm soffa. Du hittar soffor för alla smaker på Furniturebox.se.