Hur brukar du fira jul? Det finns nog så många olika sätt att fira jul som det finns personer, eller åtminstone familjer, i Sverige. Alla har sina egna speciella traditioner som de vägrar att rucka på, till exempel när och hur julklapparna ska öppnas och om det ska finnas lutfisk på julbordet eller inte. Det finns också de som tycker att julfirandet bara blir jobbigt och stressigt och därför reser bort. Oavsett hur man väljer att fira finns det ändå något slags ramverk för svenskt julfirande. I den här texten ska du få tips på hur du kan få ro i julfirandet med hjälp av kyrkan.

En hyllning av Jesu födelse

Så länge Sverige har varit kristet så har julen varit en hyllning av Jesu födelse. Genom tiderna har dock julfirandet sett lite olika ut. Visste du till exempel att det julpapper som vi nu betraktar som en självklarhet kom till Sverige först 1922? Något som dock har funnits med länge är traditionen att gå till kyrkan under julen. Många familjer som i övrigt inte är speciellt religiösa väljer att gå på julotta på den tidiga juldagsmorgonen. Även kyrkan försöker dock hänga med i tiden. Kulturinsatser i Västerbotten belönades av Svenska kyrkan för ett tag sedan. Om du inte brukar gå på julotta så kanske det med andra ord är dags att ge det en chans nu.

Midnattsmässa är stämmningsfullt

Om man inte orkar masa sig upp på juldagens morgon så kan man istället gå på midnattsmässa på natten mot juldagen. Från början är midnattsmässan en katolsk gudstjänst där man firar övergången från advent till jul. Nu finns det dock många församlingar inom Svenska kyrkan som anordnar egna midnattsmässor. Att ta sig till kyrkan under julens stress med julklappar, julmat och städning kan vara riktigt skönt. Här får du en stund för avkoppling och reflektion, något som ofta saknas i vårt hektiska samhälle. Om du är osäker på vad som anordnas på din ort kan du ta en titt i din kyrkas program. Kanske kan det leda till en ny och stressfri jultradition?