Om man sårat någon så är det lätt att drabbas av skuldkänslor. Det kan vara så att man sårat någon i ett gräl och avsikten var just det– att såra den andra – som ett slags självförsvar. Att säga förlåt kan kännas avlägset. Ibland flyttar man för att man fått ovänner. Att flytta är inte en lösning alla gånger. Ifall du kommit så långt ifrån dina vänner att de inte ens vill hjälpa dig så kan du alltid ta hjälp av flyttstädning gävle eller andra företag när du behöver det. Egentligen finns lösningen i ett enkelt förlåt. Det är vad Svenska kyrkan undervisar om vad den heliga skriften Bibeln lär oss och alldeles särskilt i Nya Testamentet. Det är vad Svenska Kyrkan lär ut. Att man ska förlåta inte bara en gång utan sju gånger sjuttiosju gånger, enligt vad Jesus sa till sina lärjungar.

Varför borde man förlåta även då det känns svårt?

Att vara arg länge på någon annan gör att negativa känslor samlas i din kropp. Vad du tänker är viktigt. Negativa tankar samlas som en egen substans i din kropps system. Negativa tankar och känslor gör det lätt att göra sämre val än då man är glad och positiv. En mängd dåliga val för att man var arg och ledsen på någon annan gör att det gräl man haft påverkar en långt efter att grälet är över.

Det betyder att du behöver sätta stopp på det. Om någon sårat dig svårt så att du minns det på ett väldigt dåligt sätt fast det gått lång tid sen det hände, då behöver man göra ett avslut.

Det enda sättet att göra ett avslut är att förlåta. Du förlåter för att göra ett avslut på det negativa och göra plats för positivitet istället. Det här är en gåva till ditt eget fysiska system. Och dina tankar som nu kan se solen igen. För du vet att när du är arg på någon så förmörkar det dina tankar. Men inte för den andra. Den du är arg på blir inte skadad av det – men du blir det. För att det är negativt att vara arg länge om du inte kan få göra det klart med den det gäller. Ibland är det omöjligt att tala ut med den andre. I de situationerna behöver du förlåta ändå. Så att du får sinnesro och kan gå vidare i livet igen.

Att förlåta befriar dig mycket mer än du kan föreställa dig. Att be om förlåtelse är också befriande om det är något som man ångrar. Förlåtelse är en välsignelse oavsett om det är du som förlåter eller om det är du som ber om förlåtelse.

Om den personen är död och du inte kan säga något längre direkt till den det gäller så kom ihåg att Jesus kan hjälpa dig med det. Förlåtelse är alltid tillgänglig om du ber Jesus om det. Du kan be till Jesus om det på egen hand och du kan be en präst hjälpa dig att be om det känns tryggare så. Gud välsigne dig.